سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 354800
۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
آیت الله شفیعی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: انسان نباید درعبادت پروردگار قصور ورزد و همواره باید بالاترین درجات معنوی را در زندگی در نظر گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در سلسله جلسات اخلاقی سیمای خوزستان، به معنای اجتهاد اشاره کرد و اظهار داشت: دو معنی برای این لغت وجود دارد که یکی کوشش درعبادت و بندگی خداوند وتلاش در جهت اجرای اوامر الهی است.

استاد حوزه علمیه خوزستان، به معنای دیگری از اجتهاد اشاره کرد و افزود: معنای دیگر اجتهاد، مجتهد شدن در احکام شرعی و به مقام فقاهت رسیدن است که زمینه ای برای مرجعیت می باشد.

آیت الله شفیعی، با بیان این که در کنار کارهای دنیایی باید به عبادت و تلاش در راه خدا پرداخت، گفت: انسان باید در کنار پرداختن به دنیای خود، به عبادت و بندگی خدا نیز بپردازد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به سیره ی زندگی ائمه معصومین(ع)، تصریح کرد: امامان معصوم(ع) و پیامبران افزون بر انجام کارهای روزانه و فعالیت های خود، همواره عبادت و بندگی خداوند را نصب العین خویش قرار می دادند.

استاد حوزه علمیه خوزستان، به بیان حدیثی از پبامبراکرم(ص) مبنی بر «أمَّتی عَلى ثلاثةِ أصنافٍ، صنفٌ یَشبِهونَ بِالأنبیاءِ وَ صِنفٌ یشبهونَ بِالملائكةِ وَ صنفٌ یشبهونَ بِالبَهائِم» اشاره کرد و افزود: پیامبر(ص) در این حدیث امت خود را به سه دسته تقسیم بندی کرده است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه تصریح کرد: براساس حدیث گفته شده برخی در زندگی شبیه به انبیاء، برخی شبیه به ملائکه و برخی شبیه به چهارپایان هستند.

 وی به بخشی دیگر از حدیث «أما الّذینَ یشبهونَ بالأنبیاءفَهِمّتهم الصلاةُ وَ الزَّكاة» اشاره کرد و گفت: دسته ای که شبیه به انبیاء هستند همت و تلاششان در اقامه نماز و پرداخت زکات است، چرا که نمازعالی ترین راه ارتباط با خدا و زکات نیز بهترین راه برای ارتباط با مخلوقات و کمک به مستضعفان و فقراست.

استاد حوزه علمیه خوزستان، عبادت را راهی برای قرار گرفتن در مسیر انبیاء دانست و افزود: انسان نباید در عبادت پروردگار قصور بورزد و همواره باید بالاترین درجات معنوی را در زندگی در نظر گیرد.

وی، با اشاره به بخشی دیگر از این حدیث نبوی « وَأمّا الَّذینَ یَشبَهونَ بِالملائكةِ فَهِمّتهم التَّسبیحُ وَ التَّهلیلُ وَ التَّكبیرُ» دسته ای که می خواهند شبیه به ملائکه باشند همتشان در خدمت ذکر و تسبیح و حمد و ستایش خداوند است، چرا که ملائکه همواره در حال حمد و ستایش پروردگار هستند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، به بخش پایانی این حدیث «وَ أَمَّا الَّذینَ یَشبِهونَ بِالبهائم فهمتهم الأكلُ و الشُّربُ وَ النَّومُ» اشاره کرد و افزود: دسته سوم که شبیه به چهارپایان هستند، همتشان را تنها بر خوردن و خوابیدن و آسایش بدنی متمرکز کرده ند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha